Sunt unul dintre cei 2,5 milioane de români care folosesc serviciile alternative de taxi, adică Uber, Clever și Bolt (fost Taxify). Din motive lesne de înțeles! Iar 2,5 milioane nu este un număr mic, cu atât mai mult cu cât aceste servicii sunt disponibile doar în câteva orașe ale țării. Aș fi luat-o ca pe un simptom evident al șubrezirii sistemului „imunitar” al serviciului tradițional. Asta doar dacă aș fi fost vreun legiuitor al țării, vreun factor decizional, care să fiu interesat de calitatea serviciilor poporeniilor mei. Dar acest lucru nu s-a întâmplat, ce se întâmplă știm: de azi Uber, Bolt și Clever (care era înainte doar pentru taximetriști) ies din ecuație, fiind scoase în afara legii. Deci sunt unul dintre cei 2,5 milioane de oameni care de azi avem o problemă majoră.
Taxi, Boss?
Problemele taximetriei le cunoaște orice utilizator. Prețuri tocmite, mereu umflate, lipsă rest, accesorii la aparatul de taxat, refuzuri de curse, fumat la volan, vorbitul interminabil la telefon și multe altele… Despre starea mașinilor sau a clonelor numai de bine. Ce poți face?
Ultima altercație am avut-o în 2015, cu un taximetrist de la Apolodor, care a început să înjure ca la ușa cortului și să facă spume că-l duc în sectorul 4, deși îi vorbisem civilizat. Am scris despre nefericitul incident… Am făcut reclamație, prima mea reclamație, conducerea n-a mai binevoit să-mi răspundă.
Dar nu, nu toți taximetriștii sunt așa! Am întâlnit și oameni cumsecade, cu mult bun simț, chiar și o doamnă care făcea taximetrie din ’73, care n-avea nevoie de GPS pentru a mă duce pe o străduță de care nici n-auzisem până atunci… Doar că astfel de oameni sunt puțini. Și-s pus pe nedrept în aceeași „oală” cu majoritatea.
Până acum 2 ani am umblat cu Clever Taxi. Apoi am trecut pe Uber. Apoi pe Taxify. Pentru confortul meu. Foarte adevărat, în ultima vreme au scăzut și ei standardele, au început să apară mașini mai vechi, oameni cu metehne de taximetriști, dar, per ansamblu, mult mai bine decât serviciile clasice.
Soluții?
Bun, am înțeles că toate aceste servicii alternative taxi erau la limita legii. De fapt, mai către lege, altminteri nici nu s-ar fi înființat, nu? Iar chestiunea aceea cu evaziunea pică, orice copil știe că tranzacțiile bancare rămân înregistrate și sunt verificabile, deci… Ah, licențele! Bun, asta pot înțelege, deși în acest caz brambureala aceasta aș pune-o pe lipsa unor legi sau reglementări clare, indicutabile. Iar ca legiuitor asta aș fi făcut. Legi clare, norme aplicabile, indiscutabile! Cine, ce, în ce condiții. Dar la noi totul este discutabil, nu?
Da, dacă unii plătesc niște taxe, licențe, atunci ar trebui să plătească toți. Cu asta sunt de acord! Dar, stai așa, ai fost să vezi vreun protest al taximetriștilor? Eu am fost! Am văzut ce se discută, cum se discută. Și am văzut și cine participă la astfel de proteste. Unul dintre participanți mi-a cerut anul trecut un tarif triplu să mă ducă acasă, iar altul a vorbit nimicuri cu un amic, la telefon, timp de 45 de minute, cât a durat cursa mea. Adică fix unii dintre aceia ce m-au îndepărtat de serviciile de taxi.
Taximetria de altădată
Nu întotdeauna lucrurile au stat așa. Înainte de 89, această meserie era respectabilă. Mi-l amintesc și acum pe domnul Bîzîiac de la blocul de vizavi, cum ieșea dimineața îmbrăcat la 4 ace, cu cămașa albă și pantalonii de stofă, călcate la dungă, și pantofii negri lustruiți cu grijă. Se urca în taxi și mergea pe traseu. Știa Constanța pe de rost, cu toate străzile și străduțele ei, pentru că-n acele vremuri nu existau decât hărți printate, pe care trebuiau să le învețe ca pe Tatăl Nostru. Iar examenele psihologice erau de câteva ori pe an. An de an.
Ultimul taximetrist de acest gen l-am cunoscut acum 2 luni. Era de la Black Cab și îmi acceptase cursa solicitată pe Bolt, doar ca să nu plece gol din zona mea. Black Cab este altă poveste, deși tot în regim ride-sharing funcționează, și niciodată nu este menționată în vreun protest. De ce? Poveste lungă!
Acum, ce?
Acum 2 ani PMB dorea un dispecerat unic de taxi pentru București. S-a renunțat la idee. Dar, la un nivel mult mai mare, nu s-a renunțat la ideea de a scoate serviciile alternative taximetriei din ecuație. Probabil că numărul taximetriștilor, la care se adaugă membrii familiilor lor, nu este deloc de neglijat în an electoral. Dar nu cred că depășește numărul celor 2,5 milioane de utilizatori care de azi au o problemă în plus pe cap.
Mă întristează faptul că-n loc să îmbunătățim calitatea unor servicii alegem să protestăm pentru menținerea serviciilor mediocre din prezent. Și-n loc să stimulăm concurența, care te obligă la o evoluție continuă, căutăm mijloace pentru ca mediocritatea să dețină monopol, făcându-și astfel loc în viața noastră, ajungând să ne obișnuim cu ea și s-o considerăm ca fiind normală. Și eu care credeam că clientul decide… Biet naiv!
Deci?
Până una-alta, de azi am o altă problemă. Eu și ceilalți 2,5 milioane de utilizatori de Uber, Bolt și Clever Taxi. Dacă-i pun la socoteală și pe toți cei care ne transportau de colo-colo, în condiții mult mai decente decât cele oferite de taximetrele patriei, cred că suntem vreo 4-5 milioane, nu? Dar, s-a decis, pentru binele „tutulor”!